کد مطلب:44553
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:6
وقتي دختري ميخواهد ازدواج كند، اگر پدر نداشته باشد، آيا بايد از پدر بزرگ و در نبود او از عمو و اقوام پدري، اجازه بگيرد، ولي هيچ كس به نظر مادر توجه نميكند. او كه سال ها زحمت كشيده، كسي به او اهميت نميدهد و لازم نبوده اجازة او، جزء قانون است. آيا در جايي از قرآن كريم و يا احاديث، بر برتري مرد بر زن و اين كه حرف مادر اهميتي ندارد، مطلبي آمده است، آيا اين خلاف عدالت اسلامي نيست، مگر زن و مرد با هم برابر نيستند؟
قبل از هر چيز بايد دانست كه اسلام، اجازة عمو و اقوام پدري را براي ازدواج دختر، شرط نكرده است، بلكه در ازدواج دختر ـ آن هم فقط دختر باكره ـ اجازة پدر و در صورت فوت پدر، اجازة پدر پدر را شرط كرده است، و چنان چه دختر داراي پدر و يا پدر پدر نباشد به اجازه كسي نياز ندارد.( جامع المسائل، آيت اللّه فاضل لنكراني، ج 1، ص 407، نشر... )
اما اين كه اسلام، اجازة پدر را شرط كرده است، به معناي ناديده گرفتن زحمات مادر نيست; اگر چنين باشد كه اين اجازه در ازاي زحمتي باشد كه پدر كشيده، پس چرا در ازدواج پسر، اجازة هيچ يك از پدر و مادر را شرط نكرده است، مگر والدين براي پسر زحمت نكشيدهاند؟ آيا اين به آن معناست كه اسلام، زحمات والدين را ناديده گرفته است; البته خداوند متعال زحمت مادر را در مقابل سختيهاي بارداري و زايمان و شير دادن و نگهداري از بچه، با ريختن گناهان مادر و اعطاي بهشت به او، جبران ميكند. پيامبر9 ميفرمايد: بهشت زير پاي مادران است و يا ميفرمايد: زير پاي مادران، باغي از باغهاي بهشت است.( مستدرك الوسائل، ميرزاي نوري، ج 15، ص 180 ـ 181، نشر آل البيت. ) از اين ها گذشته، خداوند حقوق را به تناسب توانايي و رعايت مصالح، ميان والدين تقسيم فرموده است; براي مثال ولايت بر صغير را به پدر و جدّ واگذار فرموده و سرپرستي ]= حضانت[ پسر تا دو سالگي و دختر تا هفت سالگي را به مادر داده، حقّ اطاعت و پرهيز از آزار و اذيت را به هر دو داده است. ـ يعني فرزند، بايد از هر دو اطاعت كند (عنكبوت، 8) و از آزار هر دو بپرهيزد (اسرأ، 23) ـ و البته بر فرزند لازم است كه حال مادر را بيشتر رعايت كند.( اجوبة الاستفتائات، سيدعلي خامنهاي (دام ظّله)، ج 2، ص 150، نشر دارالنبأ. )
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.